05 november 2007

verloren voorwerpen 3

Ik vond in een kast een visitekaartje van mijn ouders. Naast hun beider naam stond rechts onderaan: p.f. Deze afkorting staat voor per felicitatie. Opeens wist ik het weer. Zo'n kaartje gebruikten mijn ouders als er iets te vieren viel bij iemand, die of een vage kennis was, of een beetje beneden de (midden)stand. Ze stuurden dan dit minimalistisch kaartje, zodat niemand kon zeggen dat ze geen aandacht hadden besteed aan een heuglijk feite bij b.v een buur, waar ze enigszins op gespannen voet mee leefden, of een klant, maar niet zo'n goeie. En subtieler, ook boven de stand, bij de dorpsdokter, werden ze soms bezorgd, maar dan als teken van onderdanigheid: we kunnen ons eigenlijk niet met uw huwelijksfeest bemoeien, dat past ons niet, maar we laten u weten dat we toch aan u denken. Ik bracht zo'n kaartje naar de feestplek, gooide het door de brievenbus en maakte mij uit snel de voeten.
p.f. ,ik was het kwijtgeraakt.
freek
Ook een verloren voorwerp teruggevonden? Mail metz en vertel uw verhaal

1 opmerking:

Anoniem zei

mijn ouders hadden een kaartje p.c.

het betekende toentertijd: per condoleance.
dit was ook voor een overlijden waar ze verplicht waren te reageren.
bij bekenden werd er een extra brief aan toegevoegd, of gingen ze naar de begrafenis.
altijd zonder bloemen.

zelfs die bloemen zijn de afgelopen 85 jaar gekomen; en het kaartje p.c. is nu standaard een brief, of telefoontje.

het woord p.c. als pc is onbekend bij mijn moeder.

p.f. "hadden we niet", kan ik me niet herinneren