13 december 2012

De buurtregentessen


"De regentessen van het Burgerweeshuis in Amsterdam" heet het schilderij van Jacob Backer uit 1633 waarop dames van goede komaf als weldoeners poseren. Met dank aan de arme weeskinderen want arme weeskinderen heb je nodig om wel te doen. Toen ik de foto van het schilderij (stond onlangs in de Volkskrant) eens goed bekeek en vooral las hoe historicus Simon Schama het schilderij typeerde, wist ik wat me zo dwars zit aan al die ambtenaren, bezoldigde vrijwilligers en buurtpolitici die mijn buren en mij willen samenbrengen in een postzegelpark, die ons verzoeken elkaars keuken op te ruimen in ruil voor makkies, ons oproepen tot sociaal schoffelen in de buurtmoestuin en muntthee voor ons inschenken op een Warme Nest Bijeenkomst. Allemaal ter bestrijding van onze verwezing.
Toen had je schilderijen, nu een jubelend artikel met foto van een event in een informatiekrant en op een website. Ik val er af en toe stil van maar Simon Schama heeft er wel woorden voor: "Een onbeschaamd stuk filantropische eigendunk".    

Metz leest de krant

Geen opmerkingen: