13 december 2012

Zijn

Binnenkort bereik ik een leeftijd, die zes van de tien mannen haalt. Tijd om even na te denken. Ik ben nu ouder geworden dan mijn overleden voetbalmaat. Volgend jaar spelen er spelers voor mijn club die hij nog nooit heeft gezien.Dat is een raar gevoel. Zelf ben ik er ook maar even: mijn 'zijn' dobbert in een onmetelijke zee van 'niet zijn'. 
Toch was ik er al toen honderduizenden jongens sneuvelden bij Stalingrad; ik was er bij toen Anne Frank werd vermoord en tijdens mijn zijn werden twee atoombommen op Japan afgeworpen.
Dat zijn van mij heeft trouwens aan een zijden draadje gehangen. Als de chirurg uit S niet twaalf kilometer op de fiets door een sneeuwjacht en in spertijd, naar het dorp J was gefietst om mij met zijn instrumentarium te verlossen, was ik er niet geweest. Toeval bestaat.
Ik ben er maar even, net als ieder ander. Of mijn leven zin heeft, weet ik niet, Het is wel waardevol voor mij en voor mijn omgeving.

freek

Geen opmerkingen: